Sunday, February 12, 2012

63 dagar kvar!!! Aspro

Hela veckan har det varit bara Aspro, han ska bli bra. Jag har varit varje dag hela veckan och lämnat Aspro hos Marika och hämtat honom efter jobbet. Kände mig som en äkta förälder som lämnar sitt barn på dagis.

Fast det var inte dagis. Han är lite bättre och andas samt äter varje dag. Sover mycket och tillsammans med någon hela tiden. Mest har det varit Micke som har tagit hand om Aspro men också Spira och Yster.

Just nu ligger han bredvid Gumman.

I och med att Marika hjälper mig många gånger volontärt så har jag spenderat många timmar i väntsalen tills det är min tur. Betalande kunder först och det är jag medveten om.

Men jag har spenderat så mycket tid att jag kan nästan ha en konversation på grekiska med Harula och Dora. Dom talar ingen engelska så det är bara köra hårt.

Det ända som är på allas läppar just nu är grekland och hur det ska gå!!! Euro eller Drachmer????????????

Oavsett hur det slutar så är det en katastrof för grekland.
Har inte velat uttala mig om greker på ett negativt sätt i och med att jag bor här nere och älskar ön men, Jag som är uppväxt i mellanmjölkens land vet vad logik och sund förnuft är.

Man ska göra rätt för sig. Betala skatt och räkningar i tid.
Men nej, inte här. Här ska man sälja utan kvitton så mycket som möjligt ljuga hur dåligt man har det och ha maddrasserna fulla med pengar.
Nu pratar jag om en liten del av befolkningen som skor sig på turisterna samt sina egna. Dom kan sälja allt om du har rätt pris och stoppar det i deras fickor.

Detta har jag hört från grekerna själva samt sätt med egna ögon.

Har ni sett en svensk gå in till Elgiganten Siba eller Media Makt, köpa en ny 40 tums TV (värsting) och stoppa handen i fickan och ta fram en (fet) bunt sedlar och betala Cash??????

Egen företagare som öppnar en butik, säljer varorna svindyrt och inte betalar personalen ett öre i lön på ett par månader och sen säljer butiken till någon annan.

En hotell ägare som betalar ca 1200 euro i månaden (med försäkring IKA) till personalen och har inte råd att betala mer.
Låter bra!!! ( nja, denna personal jobbar 7 dagar i veckan och up till 12 timmar per dag) Samt att personen har jobbat inom samma hotell i flera år.

Medans ägaren skryter att han har 5 bilar, gärna att det är en ferrarri Porsche m.m. Har ett enormt hus samt äger flera andra hus. Hm, Ska man tycka synd om greker då??????

Jag säger inte att man ska kunna tjäna ihop en slant men detta är löjligt.

Ser ni några välbergade människor på Syntagma strejka? NOT!!!!

Hade folk betalat skatt istället för att hitta vägar för att lura staten så mycket som möjligt kanske skulle grekland överleva.

Till sist, Ja, jag har hört för och emot vad man tycker om tyskarna, EU, Euron och Trojkan. Jag kan inte påstå att det gör rätt att bara stoppa betalandet. Man skulle kanske tittat extra noga i böckerna först och tagit tag i problemet innan det uppstod.

Som sagt, detta är på folks läppar och man har hört allt om och om igen.

Natti!!!!!!!

No comments: